Weekupdate 25 - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van maurits velpen - WaarBenJij.nu Weekupdate 25 - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van maurits velpen - WaarBenJij.nu

Weekupdate 25

Blijf op de hoogte en volg maurits

25 Maart 2014 | Bolivia, Uyuni

Dinsdag 18 mrt 2014

Het was een beetje een rare nacht. Ik viel met kleren en al in slaap en werd wakker door de regen. Ik had het idee om de stad in te gaan maar de regen verziekte dat plan. Het onweerde en het regende zo hard dat het zwembad overstroomde. Ik heb lang moeten wachten tot het een beetje acceptabel was om naar de supermarkt te gaan. Ook voor het eerst sinds mijn vertrek heb ik mijn regenjas aangehad. Ik heb da eten voor de busreis naar Bolivia gekocht. Daarna ben ik rustig aan naar de terminal gegaan, met de plaatselijke bus. Wat ook erg leuk was. Een vol gepropte bus en een backpacker met en rugzak wat 2 plaatsen inneemt. Ik was vrij vroeg bij de terminal want er was onduidelijkheid of de bus om 19.00 of 20.00 uur ging. Uiteindelijk ging de bus om 20.00 uur. En de busreis zou een hele interessante worden....

Woensdag 19 mrt 2014

De busreis was een beetje vreemd. Het begin was te doen maar daarna ging de weg over in een zandpad met kuilen enzo. Dus je kan je wel voorstellen dat het een hobbelige trip was. De buschauffeur reed ook echt als een dwaas alsof het de dakar rally was. En om 4 uur sloeg het noodlot toe. We kwamen vast te zitten met de bus in de middle of nowhere. Tevergeefs probeerde het personeel de bus uit te graven. Na 2,5 uur graven te hebben kwam er een vrachtwagen die ons eruit heeft getrokken. Het wachten was niet helemaal nutteloos. Ik heb hier 3 Duitsers, een Fin en een Colombiaan ontmoet. Om 22.00 uur kwamen we aan in Santa Cruz. Niemand had een accommodatie. Ik stelde voor om samen naar mijn hostel te gaan. Daar hebben we in een 6 bed drom geslapen.

Donderdag 20 mrt 2014

We hebben een beetje uit kunnen slapen. Ik blijf nog een dagje langer in het hostel. De Fin gaat naar Uyuni en de andere gaan naar een hotel. Eerst moest dat hotel gevonden worden. Ze hebben een plek gevonden in het centrum van de markt. En nog voor minder geld ook! We hebben wel lekker met z'n allen geluncht in de markt. Ook hebben we veel van de stad gezien. Ik blijf die markten interessant vinden en spotgoedkoop, 10 bananen voor 5 Bolivianoos. Dat is ongeveer €0.50. William (Colombiaan) zei ook al 'het is goedkoop maar het kan goedkoper'. In de avond hebben we in het hostel gekookt en later zijn we naar een bar gegaan waar ze live muziek hadden. Een geweldige avond.

Vrijdag 21 mrt 2014

Het is een beetje en vreemde dag. Vandaag zijn Maaike en ik 3 jaar samen. Dus het was een beetje vreemd om niet thuis te zijn. Dus afleiding zoeken. In de morgen moest ik uitchecken. We zijn de stad in gegaan. Ik heb m'n patch alweer gevonden. Verder hebben we redelijk wat gezien van de stad. En rond 3 uur moest ik ervandoor omdat mijn bus naar Sucre gaat. De bus had al een half uur vertraging. En het was ook nog een bus zonder airco dus het was bloedheet. En ook deze busreis zou een interessante worden!

Zaterdag 22 mrt 2014

Interessant was de nacht dus. Er zat een dikke vent naast me die alleen maar snot aan het ophalen was en ook nog gorgelen. Aan de andere kant zat een moeder met een kind. En het kind moest ook nog overgeven. Zoals ik ook al zei het was heet maar alleen overdag, in de avond was het ijskoud. Maar ik en al met al goed in Sucre aangekomen. Ik ben meteen naar het hostel gegaan. Daar heb ik mijn was laten doen. Ook ben ik een beetje verkouden aan het worden. Ik denk door de busreis. Ook heb ik geluncht in de markt en de verkoudheid werd durende de dag erger. In de avond ben ik lekker uit eten geweest en ben vroeg gaan slapen.

Zondag 23 mrt 2014

In de morgen ben ik vroeg wakker geworden. Mijn lichaam is warm maar mijn voeten weer koud. Ik ben naar de plaza gegaan waar een hele optocht was met militairen en muziek. En toen het volkslies kwam moest iedereen staan. En als je liep of iets dergelijks werden ze allemaal boos op je. Ik heb ook mijn ticket naar Uyuni geboekt. En ook (met veel moeite) de tour die ik wilde doen geboekt. Voor de rest was het een rustig dagje. In de avond hebben we met een groep op het dakterras kaartspelen gedaan. Ook mijn tas heb ik voor een gedeelte al ingepakt.

Maandag 24 mrt 2014

Het was een verrotte morgen. Ik moest vroeg opstaan voor de bus. Maar voordat ik iets naar binnen kon krijgen kwam alles er van voor en achter uit. Wat ik al zei verrot! Uiteindelijk naar de terminal, waar het ook weer mis ging. Maar gelukkig ging het niet mis tijdens de busreis. Ik heb veel geslapen in de bus en in Potosi moest ik nog eens 2 uur wachten op de volgende bus. Al met al ben ik goed in Uyuni aangekomen. Eerst op zoek naar het hostel en op zoek naar de agency voor de tour van morgen. In de avond heb ik niet veel gedaan en ben ook lekker warm m'n bed in gekropen.

Even een tussentijdse evaluatie. Hoe kan ik mijn blog verbeteren. Ander taalgebruik, grammatica? Noem het maar op!

  • 26 Maart 2014 - 12:59

    Irma:

    Veel beterschap Maurits! hoop dat je je gauw beter voelt.
    Herkenbare verhalen, nog steeds erg leuk om te lezen. Je benoemt gewoon de dingen zoals jij ze voelt en beleeft, blijf dat vooral doen, want dát is wat het is.
    Hou je haaks en geniet van alle uiteenlopende ervaringen!
    liefs Irma

  • 26 Maart 2014 - 15:54

    Dea:

    Hoi maurits,

    Fijn regen je zult het kunnen vergeten hoe dat is , prachtig verhaal met de gestrande bus minder leuk omdat te evaren wrs. want je wilt wel verder ,Bekende plaatsen lees ik en goedkoop wat wil je nog meer je wrs. beter voelen maar dat ben je vast wel weer als je dit leest ,
    groet van ons en blijf schrijven zoals je het doet want dat ben jij
    Dea

  • 26 Maart 2014 - 22:51

    Claudia Sabine:

    Hoi, ik sluit mij aan bij de dames. Gewoon zo door gaan. Dat ben jij, enthousiast, kwetsbaar en vol energie en lef!! En kijk nauw hoe je eerste weekdates waren: kort, twee zinnen, inhoudelijk. En nu jouw beleving. Ik mertk datje goed in je vel zit. En ook weer eventjes iets minder. En dat is voor ons thuisfront al lang genoeg. Tja en een woordfaut, ach, ja. Je bent niet meer op school. Die school nu heb je zelf gecreerd en die kun je inrichten zoals je wilt. Liefs van ons allen...en blijf genieten.

  • 29 Maart 2014 - 11:32

    Elsemieke:

    Hoi Maurits,

    Leuk dat je nu in Bolivia bent, je verhalen zijn erg herkenbaar. Ons is destijds aangeraden om in Bolivia de duurste busmaatschappij te kiezen, just to be sure. En zelfs dat was geen succes, maar goed. De bussen in Bolivia zijn niet best, dat heb je gemerkt, maar dat hoort er ook een beetje bij. Daar lach je achteraf alleen maar om toch? ;)
    De tour in Uyuni is geweldig mooi, daar zul je vast van genieten. Ik hoop dat je snel een beetje opknapt, want in die hobbelige jeep is het wel zo prettig om je gewoon goed te voelen. Het kan ook hoogteziekte zijn waar je last van hebt, als je daar iets voor bij je hebt, zeker nemen, je krijgt er spijt van als je het niet doet. Ik spreek uit ervaring ;)

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maurits

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 22755

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 18 Juli 2014

Wereldreis 2013-2014

Landen bezocht: